Motivace vysokou slevou…spása obchodníků, nebo cesta do pekel?
Pokud 20. století bylo stoletím páry a století, pak to 21. může být stoletím informačních technologií a rok 2010 rokem slev.
Sleva je legitimním nástrojem marketingového mixu a používá se dlouhodobě prakticky ve všech oborech. To co zažíváme letos, tj. hromadné nakupování, se ale dostává mnohem dál za klasický koncept slevování. Snížení cen dosahuje až 90%, někdy je služba dokonce zdarma, ale to berme spíš jako marketingový nástroj z oblasti public relations, než cenovou politiku. Vlivem obřích cen se setkáváme s množstvím nákupů pouze na základě nízké ceny, tj. uspokojujících potřebu, která vznikne díky dobré/levné nabídce. Co tohle přinese obchodníkům ze středně či dlouhodobého hlediska ?
Žádná sleva není zadarmo
Známá scénka z povídky Šimka a Grosmana nás baví dodnes, ale fígl použitý při vstupu do ZOO prakticky reflektuje to, jak se věci mají. Žádná sleva totiž není zadarmo. Otázkou jen je, kdo ji zaplatí. V obvyklém konceptu slev je tím kdo platí zákazník. Logika hromadných slev může břímě přenést i na provozovatele služby (pokud si akci špatně spočítá), případně provozovatele serveru hromadného nakupování (pokud provozovatel služby zkrachuje a lidem zůstanou v rukách jen bezcenné poukázky na službu ve slevě).
Kdo kupuje kvůli slevě?
Všichni mají rádi slevy a každý z nás se někdy nechal zlákat. Přesto se davy slevychtivých zákazníků musí začít projevovat a změna trhu na sebe nenechá dlouho čekat. Podle průzkumu otce všech slevových serveru, společnosti Groupon, slevy využívá chytrý a produktivní člověk, příčemž nejistý a pasivní je nevyužije. Trochu z toho zavání PR a my, co známe davy důchodců útočící na slevněné mléko v Lidlu víme dobře, že to nebude celá pravda.
Otázky, na které neznáme odpovědi
Aktuální hype kolem hromadných slev nedává moc prostoru pochybovačům – jsou překřičení nadšenými davy a denně vznikajícími servery. Co se ale stane, až se hromadné slevy stanou běžnou součástí trhu a firmy, které je považují za marketingový zázrak, budou pokračovat ve svém podnikání? A my se ptáme
- Bude někdo nakupovat služby za plné ceny, pokud byly (třeba i opakovaně) k dispozici se slevou 50-90%
- Provede slevový zákazník nákup i za cenu, na kterou nedostane výraznou slevu?
- Je slevový zákazník loajalní?
Boom slevových serverů má ČR velmi krátkou historii, takže je předčasné dělat závěry. Pomalu se začíná mluvit o vzniku profesní organizace, která ohlídá morálku provozovatelů serverů i podniků, co nabízejí slevy a naplno ještě nevypukl žádný „slevomatový skandál“, ale aniž bychom chtěli být špatnými proroky, nebudeme muset dloho čekat.
Co myslíte vy? Je velká sleva spásou (nejenom pro cashflow), nebo cestou do pekla? 🙂
0 thoughts on “Motivace vysokou slevou…spása obchodníků, nebo cesta do pekel?”